Kinderopvang

De pedagogisch coach schrijft, weer een lockdown!

De pedagogisch coach schrijft:                 Weer een lockdown

 

Op 14 december kregen we allemaal te horen dat Nederland weer in lockdown ging. De scholen en kinderopvang gingen weer dicht. Ik weet niet wat u er van vond of dacht, maar bij mij kwam de lockdown toch redelijk onverwachts. Misschien omdat ik had gehoopt dat de scholen en kinderopvang wel open zouden mogen blijven.

Ook ik werk zoveel mogelijk vanuit huis en ik kan u zeggen, met een kleine meid van bijna twee vraagt dit wat aanpassingsvermogen. Laat staan als er meerdere kinderen rondlopen die bijvoorbeeld ook begeleiding moeten krijgen met schoolwerk. Daarom eerst dit: Petje af voor alle ouders! Met alle ballen die in de lucht gehouden worden, zonder dat we als ouders even kunnen ontspannen door te shoppen, naar de sportschool of gezellig uit eten te gaan, vind ik echt dat alle ouders een flinke schouderklop verdienen.

Nu hoor ik ook ouders denken, leuk Irene, zo’n schouderklop, maar hoe zorg ik er voor dat alle ballen in de lucht blijven en de kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben, zonder dat de tablet, telefoon of PlayStation te heet worden van het gebruik ervan. Goede vraag waarbij we allemaal zoekende zijn naar een passend antwoord! Daarom hierbij een aantal tips met daarin nog meer tips om wat inspiratie op te doen:

  1. Zorg voor een dag structuur. Plan de dag in met tijd voor huiswerk, ontspanning, momentjes samen met de kinderen en bijv. een bewegingsactiviteit.

Wanneer er duidelijke afspraken gemaakt worden met schoolgaande kinderen over zelfstandig werken, kan u als ouder ook eventjes werken. Zet bijv. een klokje om duidelijk te maken wanneer er stil gewerkt wordt en plan een moment wanneer er vragen gesteld mogen worden.

Een koffie pauze op het werk, is nu een koffie pauze thuis met de kinderen. Even een aantal minuten samen wat drinken om vervolgens weer door te gaan.

  1. Wanneer er tijd geïnvesteerd wordt in de kinderen, zullen zij zich gezien en gehoord voelen, waardoor de tijd dat ze zelfstandig kunnen spelen/werken langer wordt. Samen spelen is van groot belang, ouders zijn hierin een voorbeeld voor de kinderen, om te zien hoe ze moeten spelen met bepaald speelgoed.
  2. Maak afspraken over het gebruik van de elektronische spel apparatuur. Beperk dit echt (afhankelijk van de leeftijd) tot een half uurtje of uurtje per dag.
  3. Maar wat dan te doen als die tablet, PlayStation, telefoon, computer enz. uit staat….? Plan een “gezinsvergadering” met de oudere kinderen en ga samen activiteiten verzinnen die binnen of buiten veilig uitgevoerd kunnen worden. Misschien iets doen/maken voor de eenzame ouderen, knutselen met de wc-rollen, oude kranten, schoenendozen enzovoort. Een legpuzzel met 1000 stukjes.. of meer, waarbij jullie in de korte pauzes samen wat stukjes kunnen leggen.
  4. Spelletjes: Er liggen vast nog wel ergens in huis spelletjes onder het stof, achter het luik of in een kast. Zo heb ik laatst Yahtzee van zolder gehaald. Super simpel, maar wel erg leuk. En daarnaast voor schoolgaande kinderen educatief voor het rekenen. En wanneer de spelletjes naar de rommelmarkt zijn gegaan, kan er altijd memory geknutseld worden, of Twister gemaakt worden van vuilniszakken en gekleurd papier.
  5. De laatste tip voor ons als ouders: zorg ook voor jullie zelf. Ga af en toe een blokje om, even uitwaaien. Het is al een vreemde en nare tijd voor ons en de kinderen, daarom extra belangrijk om het hoofd koel te houden.

Wanneer de grond echt weg zakt, is dit echt geen falen. Blijf er dan niet mee lopen, maar deel het, zoek hulp. Het Centrum voor Jeugd en Gezin kan hier zeker bij helpen.

Ik wens iedereen een goede tijd toe in deze bijzondere periode. Stay save!

 

 

 

Irene de Jong

i.dejong@ko-dehoekscheschool.nl