Interview met Remko Zebel, nieuwe rector Hoeksch Lyceum

september 11, 2024

Remko Zebel, nieuwe rector Hoeksch Lyceum:

“Ik ben altijd in beweging”

Sinds 1 april heeft het Hoeksch Lyceum een nieuwe rector. Remko Zebel nam het stokje over van Rebecca Valkenborg, die na 21 jaar afscheid nam. Met Remko heeft ‘Het Hoeksch’ een waardige opvolger gekregen, met een brede expertise die verdergaat dan onderwijs alleen. Bovendien is hij de aangewezen persoon om met de school, vanuit de stevige basis die er is, stappen vooruit te zetten.

Voor de zomervakantie had Remko een paar maanden de tijd om zijn draai te vinden. Nu begint hij aan zijn eerste volledige schooljaar als rector van het Hoeksch Lyceum. Hoe bevalt het tot nu toe? Waar wil hij met het Hoeksch Lyceum naartoe? En wie is de mens achter de rector? In onderstaand interview vertelt hij er alles over.

Remko, je carrière tot nu toe is op z’n zachtst gezegd veelzijdig. Kun je ons hierin meenemen?
“Ik ben begonnen als gymleraar, eerst in Dordrecht en later op het Walburg College in Zwijndrecht. Op het Walburg werd ik naast gymleraar decaan op het VWO. Intussen studeerde ik ook rechten. Na een aantal jaar als gymleraar-decaan, voelde ik de behoefte om me verder te ontwikkelen en iets te doen met mijn rechtenstudie. Ik toen bij een advocatenkantoor gaan werken. Vijf jaar lang heb ik dit met veel plezier gedaan. Maar uiteindelijk merkte dat ik het onderwijs miste. Ik solliciteerde bij het Insula College in Dordrecht en werd aangenomen als adjunct-directeur. Vervolgens werd ik daar directeur. Na twaalf jaar begon het toch weer te kriebelen. Het werd tijd voor iets nieuws, ik werd nieuwsgierig naar andere organisaties. Het Hoeksch Lyceum sprak me aan en nu mag ik daar, als rector, mijn kennis en ervaring inzetten.”

Wat spreekt je aan in het Hoeksch Lyceum?
“Ten eerste de schoolcultuur. Wat ik heel prettig vind, is de ontspannen sfeer die in de school heerst. Zowel tussen de medewerkers onderling als tussen de medewerkers en de leerlingen. Ik merk ook dat leerlingen me aan durven te spreken. Tegelijkertijd spreekt de veelzijdigheid van mijn functie me aan. Strategisch en tactisch enerzijds, en heel concreet anderzijds. Het ene moment denk ik met het team na over onze visie op onderwijs en hoe die zo breed mogelijk gedragen wordt, en op het andere moment sta ik een collega met raad en daad terzijde over een leerling. Alles bij elkaar komen er zo’n tweehonderd verschillende vragen op me af. Erg afwisselend én erg leuk.”

Kun je al iets vertellen over de onderwijsvisie van het Hoeksch Lyceum?
“Daar zijn we de afgelopen maandag volop mee aan de slag gegaan. Eerst ben ik vooral bezig geweest om inzicht te verkrijgen in hoe de zaken lopen. Heel veel dingen gingen al goed. Dat bood een mooi uitgangspunt om verdere stappen te zetten. Daarover ben ik in gesprek gegaan met zo veel mogelijk collega’s. Met elkaar brachten we in kaart waar we staan en waar we naartoe willen. Wat zijn onze ambities? Hoe kunnen we ons verder ontwikkelen? En wat hebben we daarvoor nodig? Met deze inzichten bepalen we onze koers, die we vanaf dit schooljaar gaan inzetten.”

Hoe geef je invulling aan jouw rol als rector?
“Ik wil toegankelijk zijn voor zowel collega’s als leerlingen en hun ouders. Ik loop vaak in de school rond en laat zo veel mogelijk mijn gezicht zien. Ik ben betrokken bij de leerlingen, maar wel op de achtergrond. De docenten zijn het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders, met hen hebben zij voornamelijk contact. Wat ik daarbij belangrijk vind, is dat de docenten de visie uitdragen waar we als school voor staan. Daar is draagvlak voor nodig en dat bereik je alleen als je samen aan die visie bouwt. Dat doen we dan ook. Ieders stem telt en wordt meegenomen in de besluitvorming.”

En wat is jouw inbreng als mens?
“Ik denk dat mijn brede interesse en mijn passie voor sport en bewegen goed van pas komen bij het verder ontwikkelen van de school. Ik kan me goed verplaatsen in een ander en ik ben letterlijk en figuurlijk altijd in beweging. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en verrassen, en dat werkt hopelijk inspirerend. Ook mijn ervaring in het recht komt goed van pas. Daar heb ik een scherpe, analytische manier van denken ontwikkeld. Als zich een situatie voordoet, ga ik eerst terug naar de basis. Waar hebben we het over? Hebben we het over hetzelfde? Wat hebben we erover opgeschreven? Vanuit die stevige basis kun je bouwen aan een oplossing.”

Het Hoeksch Lyceum is onderdeel van De Hoeksche School en draagt bij aan de doorgaande leerlijn van 0 tot 18 jaar. Hoe kijk jij daar tegenaan?
“Ik leer de organisatie steeds beter kennen. Wat ik bijzonder vind, is dat het hier over een heel eiland gaat. Ik kende de Hoeksche Waard vooral vanaf de racefiets, als een groot gebied met allemaal verschillende dorpen. Maar nu zie ik het meer als één geheel – dus meer verbindend. Die verbinding zoeken we ook tussen de verschillende scholen. Onze verbinding met het basisonderwijs zie ik vooral op thematisch gebied. Wat is onze gemene deler? Op welke voor leerlingen herkenbare thema’s vinden we elkaar en kunnen we elkaar versterken, van elkaar leren? Een interessant thema uit het basisonderwijs vind ik bijvoorbeeld de manier waarop zij zicht hebben op de individuele leerling. En zo zijn er ongetwijfeld nog tal van andere onderwerpen die we van elkaar kunnen meenemen.”