Leerlingen Hoeksch Lyceum vieren start als Eco-School

30 oktober 2023

Negen leerlingen van het Hoeksch Lyceum gaven op 27 oktober het startsein voor hun deelname aan het duurzaamheidsprogramma Eco-Schools. Samen met Ad Keller, bestuurder van Stichting De Hoeksche School, sneden zij een heerlijke taart aan met daarop het logo van Eco-Schools. Ook ontvingen zij het officiële Eco-Schools bordje.  

Eco-Schools is een programma van de grootste organisatie voor natuur- en milieueducatie ter wereld. Aan dit programma doen al 59.000 scholen in 68 verschillende landen mee, met als gezamenlijk doel: hun schoolgebouw en de omgeving duurzamer maken. De leerlingen bepalen zelf met welke acties zij dit doen, zoals energie besparen, afval verminderen of het schoolplein groener maken.  

Gesprek over duurzaamheid
Het Eco-team van het Hoeksch Lyceum bestaat uit negen enthousiaste leerlingen: Symen, Nienke, Milou, Pim, Benthe, Annelot, Julie, Madelief en Mika. Zij kwamen op 27 oktober bijeen op het bestuurskantoor van De Hoeksche School om te vieren dat hun school als Eco-School van start ging. Ad Keller maakte van de gelegenheid gebruik om met de leerlingen in gesprek te gaan over duurzaamheid. Zijn eerste vraag aan hen was: wat is duurzaamheid eigenlijk? Benthe en Annelot legden het uit: “Het betekent dat je beter bent voor de natuur. Bijvoorbeeld door afval te sorteren en minder plastic te gebruiken.”

Zelf iets doen
“Wie maakt zich wel eens zorgen over de natuur en de aarde?”, vroeg Ad Keller vervolgens. Vijf leerlingen staken hun hand op. “Ik maak me vooral zorgen als ik iets op het nieuws hoor”, gaf Pim aan. “Bijvoorbeeld over het smelten van de ijskappen. Dat gaat dan in mijn hoofd zitten.” Op de vraag wat het beste helpt om die zorgen weg te nemen, luidde het unanieme antwoord: door er zelf iets aan te doen. Daarvan hebben de leerlingen voorbeelden genoeg: ze douchen korter, ze gaan op de fiets naar school, ze scheiden afval, ze verspillen zo min mogelijk voedsel en ze houden de lampen niet onnodig aan staan.

Zonnepanelen, laadpalen en groenere schoolpleinen
Mika had ook een vraag voor Ad Keller: “Wat doet u eigenlijk aan duurzaamheid?” Dat vond de bestuurder van De Hoeksche School een goede, terechte vraag. Hij antwoordde: “Thuis heb ik zonnepanelen en ik ben goed in afval scheiden. Maar ook namens De Hoeksche School houd ik me bezig met duurzaamheid. De komende vier jaar maken we bijvoorbeeld alle gebouwen van De Hoeksche School duurzamer. Zo komen er zonnepanelen op de daken en we plaatsen laadpalen voor elektrische auto’s. Ook helpen we graag bij het groener maken van de schoolpleinen.” 

Waardering
“Het gaat erom dat we onze zorgen over de natuur omzetten in positieve energie”, besloot Ad Keller. “Dat moeten we met de hele gemeenschap doen. We hebben elkaar hard nodig. Ik heb dan ook veel waardering voor deze negen leerlingen. Zij komen écht in actie om deze transitie te maken.” Na deze lovende woorden was het tijd voor het laatste onderdeel: het opeten van de taart. En daarbij werd natuurlijk niets verspild!