Een kijkje in de keuken bij IKC De Gouwaert

maart 26, 2024

Integraal kindcentrum (IKC) De Gouwaert in Goudswaard hield op donderdag 21 maart haar open dag. Ouders die wilden kennismaken met de peuterspeelzaal, basisschool en/of BSO in het kleinschalige en gezellige IKC, waren die dag van harte welkom. Tijdens een rondleiding kregen zij letterlijk en figuurlijk een kijkje in de keuken.

“Met het hele IKC werken we momenteel aan het thema eten en drinken”, vertelt directeur Eveline Rooimans van De Gouwaert. “De peuters maken heerlijke gerechten in hun speelgoedkeuken en het lokaal van de kleuters is tijdelijk omgetoverd tot restaurant. De hogere groepen maken mooie knutselwerken, zoals grote menukaarten met zelfbedachte gerechten. Ook experimenteren we met verschillende smaken. We sluiten het thema feestelijk en smakelijk af met de kinderen en de ouders.”

Doelgericht werken
“Naast thematisch onderwijs richten we ons steeds meer op doelgericht werken”, vervolgt Eveline Rooimans. “In plaats van losse activiteiten uit te voeren, werken kinderen toe naar een bepaald doel. Ze weten waarom ze iets moeten leren en zien daardoor het belang in van de oefening. Dit bevordert de motivatie en het plezier in het leren.”

Integrale samenwerking
Tijdens de open dag maakten de ouders kennis met het gehele IKC en de voordelen van de integrale samenwerking tussen peuterspeelzaal, basisschool en BSO. Eveline Rooimans: “Alles bevindt zich letter achter één voordeur. De pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken zoveel mogelijk met dezelfde thema’s. De peuterspeelzaal en kleutergroep zitten naast elkaar. In de wand tussen beide lokalen zit een raam, zodat zij elkaar kunnen zien. Ook spelen de peuters en kleuters regelmatig samen. Dit alles maakt de overstap van peuterspeelzaal naar de basisschool soepel. Vanuit die integrale gedachte zouden we graag ook een kinderdagverblijf in ons IKC onderbrengen. Dan kunnen we onderwijs en opvang bieden voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar.”

Groeien doen we samen
Samen met de leerlingenraad heeft Eveline Rooimans nog een wens: het verder vergroenen van het schoolplein. “We zijn al heel blij met ons ruime plein, met onder meer een moestuin en pannakooi met kunstgras. Voor een wat meer natuurlijke beleving willen we daar groene elementen aan toevoegen.” De samenwerking met de leerlingenraad is kenmerkend voor De Gouwaert. In het IKC is iedereen welkom, iedereen mag zichzelf zijn en zich uitspreken en wat ook leuk is: iedereen, van kleuter tot achtste groeper, speelt met elkaar. Niet voor niets is het motto ‘groeien doen we samen’, waarbij ‘groei’ staat voor gezamenlijk, respect, open, eigen en inspireren.

Persoonlijke rondleiding
Ouders die niet in de gelegenheid waren om naar de open dag te komen, of ouders die graag nog een keer langskomen, zijn van harte welkom voor een persoonlijke rondleiding. Zij kunnen voor een afspraak bellen of mailen met IKC De Gouwaert.