Terugblik op beleidsbijeenkomst kinderopvang

april 2, 2024

“Vooral het onderdeel ‘omgaan met opvallend gedrag’ vonden de meesten erg interessant.”

Wat zijn de kerntaken binnen de kinderopvang? Hoe ga je om met opvallend gedrag bij kinderen? Waarom bestaan er inspecties? Hoe pas je de stappen van de meldcode toe? Deze, en nog veel meer andere vragen, kwamen aan bod tijdens de beleidsbijeenkomst van De Hoeksche School Kinderopvang.

Meerdere keren per jaar vindt er een beleidsbijeenkomst plaats. Tijdens deze online bijeenkomst deelt De Hoeksche School Kinderopvang belangrijke informatie vanuit de verschillende beleidsstukken. De bijeenkomst is bedoeld voor alle pedagogisch medewerkers, regiomanagers, assistent locatiemanagers en IKC directeuren. Leerlingen en stagiaires zijn ook altijd van harte welkom.

Omgaan met opvallend gedrag
Op dinsdag 26 maart werd de tweede beleidsbijeenkomst van dit jaar gehouden. Project- en kwaliteitsmedewerker Diana van der Wiel en beleidsmedewerker/pedagogisch coach Irene de Jong leidden de sessie. “De beleidsbijeenkomst ging dit keer over de zorgstructuur binnen de Hoeksche School Kinderopvang”, vertelt Irene. “Een ander onderwerp was ‘omgaan met opvallend gedrag’. Dit onderdeel vonden de meesten erg interessant. Vanuit de methode ‘trapsgewijs’ kijken we naar het gedrag dat kinderen laten zien en welk signaal ze dan eigenlijk afgeven. Aan de hand van een schema kijken we vervolgens naar de behoefte. Daar kan het handelingsplan op aangepast worden.”

GGD en meldcode
“Ook hebben we stilgestaan bij het bezoek van de GGD op de locatie”, voegt Diana toe. “Dit deden we aan de hand van een quiz. Het kan best spannend zijn als de GGD op de stoep staat, maar wat komt ze nu eigenlijk doen en waarom? Op onder meer die vragen kregen de deelnemers antwoord. Een onderwerp dat we elk jaar terug laten komen, is de meldcode. Dit keer deden we dat aan de hand van een casus waarbij we de stappen van de meldcode met elkaar doorliepen. Altijd goed om dit op te frissen.”

De volgende beleidsbijeenkomsten van dit jaar vinden plaats op 24 april en 17 mei.