Elna de Kok

Haaften

Na 25 jaar gastouder geweest te zijn in Klaaswaal ben ik per 1 december 2021 in Haaften verder gegaan.  Daar verzorg ik opvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Kijk op ook eens op mijn website www.hofnestje.nl voor info over mij.

Gastouder zijn is iets wat ik al ruim 25 jaar doe, met veel plezier begroet ik elke dag de kinderen en werk ik aan de verzorging en ontwikkeling van ieder kind, belangrijk vind ik dat ieder kind zich gezien weet en gewaardeerd voelt. {Ook de jongste baby}

Sinds 2016 ben ik een nul tot vier locatie. Dit houdt in dat ik kinderen van 0 tot 4 opvang. Ieder kind heeft zijn eigen dagritme zeker in het eerste levensjaar. Daarom vindt ik het belangrijk om het dagritme van thuis te weten, en daar bij aan te sluiten.

Als christen vind ik het overbrengen van de christelijke waarden en normen belangrijk.

De maaltijden beginnen wij altijd met gebed en na het eten lees ik voor uit “kijk en luister” Bijbelse verhalen in woord en beeld en zingen wij en psalmversje uit het “psalmboek voor kinderen” daarna eindigen wij met gebed.

Als je met elkaar omgaat doe je dat met respect voor elkaar gaat dat eens mis dat zeg of gebaar je sorry en dat niet enkel de kinderen onderling, maar als gastouder vind ik dat ik daar het voorbeeld in moet geven.

Wij werken met de VVE- methode “KIKI” en “doe meer met BAS”. Kiki geeft de thema’s aan en Bas sluit daar gezellig bij aan door zijn boekjes en de themaplaten en de handpop BAS.  Beer Kiki is een belangrijk onderdeel van de opvang ze speelt de hele dag mee en op de dagritme kaarten van Kiki is te zien wat wij op een dag doen, dit geeft de kinderen houvast en structuur.

Voor goede begeleiding van ieder kind vind ik het belangrijk om als gastouder op de hoogte te zijn van de inzichten in de opvang van kinderen.

In april 2013 heb ik mijn certificaat babygebaren gehaald. Babygebaren gebruik ik om een woord te ondersteunen.

Sinds maart 2014 ben ik gecertificeerd VVE KIKI gastouder. KIKI staat voor kansen in kinderen, deze VVE methode is gemaakt om voor ieder kind de juiste ontwikkelingskansen te grijpen en te creëren. Aan de hand van een maandthema werken wij elke ochtend na de fruithap met beer Kiki, daar gebruik ik het maandthema boekje bij met elke maand een nieuw thema met woordkaarten en enkele knutselopdrachtjes en speel en lees ideeën. De ouders krijgen iedere maand de ouderinfo per mail toegestuurd zodat deze weten waar wij over werken en welke {nieuwe} woorden wij die maand gebruiken.
In 2017 heb ik mijn diploma kindercoach gehaald.

Ook sinds 2017 heb ik mijn pedagogische component gehaald zodat ik mijn nu pedagogische gastouder mag noemen.

In juni 2017 heb ik en cursus spelbegeleiding gedaan en door en verklaring voor ontvangen.

In januari 2018 heb de cursus pedagogische kwaliteitsboom gedaan en daar en bewijs van deelname voor ontvangen.

Op 20 februari 2018 heb ik de babycursus afgrond deze voldoet aan de eisen in de wet IKK.

Op 7 november 2022 heb ik het certificaat Kinderemotiecoach gehaald.

Werktijden

maandag05.00-19.00 Nacht na overleg